چگونه یک معلم خوب باشیم؟؟؟؟؟؟؟

 
ارتباط بین نقاشی و بازی کودکان.................
 

ی اموزش نقاشی گذاشتم شنبه ازش امتحان میگیرم......نیشخند


درست است که از نظر بزرگسالان نقاشی‌ یک نوع بازی و سرگرمی برای کودکان‌ محسوب می‌شود ولی از نظر خود آنها،نقاشی‌ علاوه بر یک وسیلهء سرگرمی،ابزاری برای‌ بیان احساسات و تمایلاتشان است.در نقاشی، کودکان سعی می‌کنند آثاری از خود به جا بگذارند نظیر ترسیم خانه،انسان،ماشین و (به تصویر صفحه مراجعه شود) نظایر اینها.ولی در بازی هدف انجام یک‌ فعالیت و یک جنبش بدون بر جای گذاشتن‌ اثری است.

شاید بتوان گفت که کودک در بازیهای‌ خود،اغلب اعمالی را انجام می‌دهد که توانایی‌ انجام آن را در حالت عادی و در واقعیت ندارد ولی در نقاشی اغلب سوژه اعمالی را ترسیم‌ می‌کند که در عالم بازی نیز قادر به انجام آن‌ نیست.

فرضیه 4:«با رشد اجتماعی کودک،وی‌ سعی می‌کند تا از طریق شرکت در بازیها و فعالیت‌های دیگر کودکان،خود را با زندگی‌ گروهی سازگار سازد.بدین جهت با افزایش‌ سن،میزان فراوانی ترسیم سوژهء بازیهای‌ گروهی بیش از بازیهای انفرادی در نقاشیهایشان مشاهده می‌شود.»

رشد اجتماعی:رشد اجتماعی کودکان‌ مبین آن است که آنها تا چه حدودی روابط و رفتارهای اجتماعی را درک و عمل می‌کنند یعنی ضمن این‌که با دیگران زندگی می‌کنند، سعی می‌کنند با آنان کار و فعالیت نمایند.

بازی در هر سنی ویژگی خاص خود را دارد و با رشد کودک و گذشتن از مرحله‌ای‌

به مرحلهء دیگر(با در نظر گرفتن زمان و تفاوتهای فردی)بازی‌ها متفاوت می‌شوند،اما مسلم این است که کودک در سنین قبل از دبستان،خود مرکزگرا است و اغلب با خود و به تنهایی بازی می‌کند و با افزایش سن و به‌خصوص از سنین 7 تا 21 سال و با وارد شدن به محیط دبستان،به تدریج با گروه و بازیهای گروهی آشنا شده و بازیهایش‌ سازماندهی بیشتری پیدا می‌کند و گاه بازیهای‌ دسته‌بندی‌شده جای بازیهای گروهی را می‌گیرد(این امر بیشتر در مورد پسربچه‌ها صادق است)و این مطلب در اغلب نقاشی‌های‌ کودکان که پیرامون بازی ترسیم کرده‌اند نمایان‌ است.

البته تأثیر مهدکودکها و آمادگیها در رشد اجتماعی کودکان نباید نادیده گرفته شود.زیرا کودکانی که به این مراکز آموزش می‌روند بیش‌ از کودکانی که در خانه(به‌خصوص خانه‌های‌ کم‌فرزند)بسر می‌برند به ترسیم سوژه‌هایی در مورد بازیهای گروهی پرداخته‌اند.بنابراین،با توجه به جدول و نمودار می‌توانیم بگوییم که با پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی کودک در جامعه،(همسالان)،کودک سعی می‌کند خود را بیشتر با روحیات دیگران سازگار سازد و در بازیهای گروهی بیشتر حرکت کند.

فرضیه 5:از آنجایی که دختربچه‌ها زودتر از پسربچه‌ها اجتماعی می‌شوند در نتیجه‌ به بازی گروهی نیز علاقهء بیشتری دارند و این‌ موضوع را در نقاشیهای خود نمایان می‌سازند.

یکی از عوامل مهم اجتماعی شدن،زبان و زبان‌آموزی است که به تدریج از شش ماهگی‌ به طور متوسط شروع می‌شود و می‌توان گفت‌ این قدرت تکلم و بیان در نزد اکثر دختربچه‌ها زودتر از پسربچه‌ها آغاز می‌شود و نیز لکنت‌ زبان در نزد پسربچه‌ها بیش از دختربچه‌ها بچشم می‌خورد و بر همین اساس است که‌ دختربچه‌ها زودتر از پسربچه‌ها(و به عبارتی‌ راحت‌تر از پسربچه‌ها)با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و زودتر نیز جذب بازیهای‌ گروهی می‌شوند.این مطلب را می‌توان از طریق نقاشی‌های دختربچه‌ها در مورد بازیهای‌ گروهی نسبت به پسربچه‌ها در همین زمینه‌ اثبات کرد.




کلمات کلیدی :کودک، نقاشی، بازی، من
 
  نوشته شده توسط معلم خوب در ۱۳٩٢/٩/٢٩

نظرات ()

 




 

Design By : Pichak